19 december, 2008

100% Natural Fruits



En sån här burk med lime curd fick jag med en julklapp från ett av mina jobb. Läs vad som står på, 100% natural fruit och sen med den lockande limen på bilden. Ser ju fräscht och gott ut.

Sen vände jag på burken och läste på innehållsförteckningen:

-Rörsocker

-glukossirap

-fruktpektin

-ägg

-modifierad majsstärkelse

-smör

-limesaft (1,5%)

-citronsaft (1,5%)

-surhetsreglerande medel E330

-emulgeringsmedel E475

-limeolja (0,16%)

Wow liksom.....alla 3,16% citrus som burken innehåller är alltså 100% natural *suckar djupt*

De andra 98,84% som burken innehåller då????

Ett litet tillägg:

E475=Framställs av glycerol (E422) och fettsyror (E570) som kan vara framställda av fett från djur tex gris

E330=Framställs biotekniskt genom att tex melass eller glukos jäses med hjälp av mögelsvampar

Modifierad stärkelse är framställd på kemisk väg, har lågt näringsvärde och är i de flesta fall kaloririk

(Källa "Den Hemlige Kocken" av Mats Eric Nilsson)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Nä men fy! Det är ju falskmarknadsföring att sätta en citron på märket!

Anonym sa...

Och att skriva 100% frukt såklart! Den borde min favvo Sverker ta upp i plus och kastta i sopen!

Mi-Marie sa...

Hej vännen!

Du har en award att hämta hos mig!

Kram.

Anonym sa...

Men herrgud va fel det var på den marknadsföringen.
illa, illa.

Jag tycker din blogg är sååååååååå fin :) super duper fin ska du veta.
**Avis** :)

Jenny sa...

fy vilket lur :( Den vill inte jag äta!

Anonym sa...

Tja luttrad som jag är reagerar jag knappt, men visst är det skit!

Min favorit är är annars -inget socker tillsatt- och så är skiten full av aspartam istället!

-Åsa