19 mars, 2008

Kvinnofälla??

Jaha..nu ska visst regeringen införa en jämnställdhetsbonus för att få fler pappor att vara hemma med sina barn. Visst det är säkert jättebra, men varför kan inte folk få bestämma själva hur man vill ha det.
Vi är vuxna människor och vet vad som är bäst för just vår familj, liksom jag är säker på att de flesta andra vet vad som är bäst för dom.

Något som verkligen irriterar mig är allt detta prat om att det är en kvinnofälla att vara hemma med sina barn.
Hur kan det vara det...barnen är dom som ska ta över, behöver dom inte ha en trygg uppväxt? Är det bra att stoppa in en 1 åring på dagis 10 timmar om dagen? En dagisgrupp med många små barn och alldeles för lite personal. Jag vet att vissa inte har nåt val, men om man kan vara hemma längre med sina barn..varför ska det då kallas en kvinnofälla?

Om regeringen istället går ut och hyllar dom som är hemma med sina barn. Att dom visar lite uppskattning och att medierna istället för att kalla det en fälla skriver att det är en bra sak att vara hemma om man vill, så kanske det skulle vara lättare för oss kvinnor på arbetsmarknaden sen..

Jag trivs med att vara hemma med barnen. Att bara jobba extra så Tillan inte behöver vara på dagis. Ska jag behöva skämmas för det? Ja, enligt regeringens politik så ska jag det.

Visst dom ska införa nån sorts vårdnadsbidrag, men det är frivilligt från kommunernas sida...så det kan inte alla få. Vilken rättvisa finns det i det?
Vår kommun lär aldrig införa det.

2 kommentarer:

Lollo sa...

Håller helt med dig! Låt folk bestämma själva vem som ska vara hemma!!!

Anonym sa...

Ja eller hur! Min man kan inte ta ut de två månader som är vikta åt honom - och då fryser de inne istället för att jag skulle kunna få dem! Det är ju rena kommunistregimen att inte låta folk få planera sina egna liv. Man kan faktiskt VILJA vara hemma, belive it or not!