24 februari, 2009

Ord som låter lika

Igår när vi satt och åt hände en liten episod som jag tyckte var ganska rolig.

Tillan brukar sitta och peka på saker när vi äter. Maten, mjölken osv och vill att vi ska säga/teckna vad det heter.
Igår kväll när vi satt vid middagsbordet och åt ris bla så pekar hon på riset.
-Det är ris, säger jag (tecknet för ris kan hon inte för det är att bokstavera R I S)
Tillan gör ett tecken och ser lite frågande ut..... Jag kopplar inte riktigt vad hon tecknar utan säger igen
-Det är ris.
Tillan tecknar igen och nu ser jag vad hon tecknar......GRIS :)

Ja, det är inte alltid lätt att höra vad mamma säger och känna skillnad på alla ord. Och jag förstår att hon verkade lite undrande *s* ris och gris ser ju lite olika ut....

1 kommentar:

Jenny sa...

:)
Pojken som jag jobbar med använder ett eget tecken för ris. med nyphänder (tumme mot pekfinger) formar han ett litet riskorn.

både tecken och tal kan vara svårtolkat iblansd :)