22 januari, 2008

Aldrig nöjda

I går var Elin på besök hos skolläkaren. En vanlig rutinkontroll som dom gör i klass 2.
Dom vägs, mäts och synen kollas.
Elins siffror var 134,7 cm lång och vägde 27,6 kg ganska precis 9 år gammal.
Sen på lappen stod det en kommentar "Allt väl med Elin. Synen bra o trivs. Kan äta lite mer. Mvh xxxxxxx"
Eh? Äta lite mer. Visst hon är smal, men hon äter som en häst. Lite kräsen emellanåt, men ingenting jämfört med när hon var mindre.

När Emelie hade varit på läkarbesöket i 2:an blev vi ditkallade på ett xtra möte av den anledningen att hon hade för högt BMI, dvs dom tyckte hon vägde för mycket. Emelie fick redogöra för vad hon åt, om hon åt godis ofta, om hon rörde på sig osv.
"Jag äter godis på lördagarna, vi fikar nästan aldrig, jag dricker inte läsk (tycker inte om), vi dricker nästan aldrig saft, ja, grönsaker äter vi varje dag, jag rider en dag i veckan, tränar fotboll en dag och har match varje helg"....osv....
Vi fick med oss dietråd hem om vad man fick äta och inte och sen har hon blivit kallad för xtra vägning varje år.

Men är dom aldrig nöjda. Visst det är bra att dom följer upp barnen, men alla barn ser olika ut. Emelie är inte tjock och Elin är inte för smal..bara smal. Visst Emelie är tung, men inte tjock.
Jag tycker det är lite hysteri om det här med vikten. Titta på hur barnen ser ut och inte så mycket på vikten.
(Föresten så fick Emelie godkänt vid sista vägningen för då hade hennes BMI gått ner)


För tjock????




För smal???

7 kommentarer:

Cina sa...

Dina tjejer ser jätefina ut!! Alla är olika och det viktiga är ju att de mår bra!! Jag har tunna barn och ibland får vi höra att de måste gå upp men vår BVC-sköterska är bra för hon förstår att vi inte kan förvänta oss något annat än smala barn eftersom både jag och Daniel är långa och smala så hon "klagar" aldrig på att de är tunnisar.

Ponder sa...

Ja jösses, ibland undrar man om de glömt att lyfta näsan ur papprena och TITTAT på ungarna också... Vi har ju bara haft "smalproblemet" än så länge, men det skulle inte förvåna mig om någon utav ungarna är för "tjock" rätt vad det är.
För övrigt har jag läst att BMI inte är något vidare bra mått för barn, eftersom kropparna växer lite i omgångar på bredden och på längden liksom, och då faller ju hela BMI-idén...

Nina sa...

Cina: Ja, det är skönt med såna som förstår. Sån är vår bvc sköterska också..hon ser barnet, inte bara kurvorna.
Men skolsköterskan och skolläkaren ser visst bara kurvan :(

Ponder: Ja, visst är det så att vissa barn växer i omgångar och Emelie är ett typiskt sånt barn. Hon växer på en ledd i taget. Först bredden, sen längden och hon har alltid gjort så. Det förklarade vi för skolläkaren, men det lyssnade hon inte på. *djup suck*
Elin däremot har alltid varit smal och växer liksom lika mkt åt båda håll.

Lotta sa...

För smal. För tjock. Sånt där är farligt att säga tycker jag. Max fick också höra att han var tjock av skolskäterskan så nu säger han ofta: Jag är fet, eller kan jag äta detta eller detta?

Tänk att vara 10 år och redan ha en stämpel på sig att vara tjock, vilket han inte är. Inta smal, lite tung bara som du säger.

Tycker dina tjejer är helt perfekta.

Unknown sa...

Min Olivia är ganska grov med lite bebishull här och där. Hon fick "anmärkning" på sin 4-årskontroll ang. vikten. Jag vet inte vad jag ska tycka om saken... Det borde ju finnas någon form av måtta i alla dessa bedömningar!

Anonym sa...

Dom växer ju till sig i olika åldrar. tänk att dom prentar i det här i deras hjärnor redan nu, fy.
Visst är det bra att de har koll, men det om det är lite för mycket eller lite för lite vad spelar det för roll. Så länge du vet vad dom får i sig.
Visst, det finns barn som äter godis, chips och dricka i kanske stora mängde. men dom behöver nog tänka lite på hur dom säjer det.

Peter sa...

Hon är både normal och söt. Tacka pappa och mamma för det! Ge henne mat för det är det enda ni kan ge henne som inte räknas som tjat. Peter (pappa till två).