14 januari, 2007

Tilda och maten forts....


Det blir som en lite följetång med Tilda och hennes smakisar..för det är verkligen vad det är..smakisar....

Nu får ni inte tro att jag har nån brådska med att få i henne mat, för det har jag inte. Jag är mest förvånad över hur illa man kan tycka om det. Jag vet att förr eller senare så kommer intresset för mat och att alla inte är mogna vid 6 månader (eller 5 som hon faktiskt är)


Emelie gapade och svalde..smakisar var ganska fånigt tyckte hon och hade gladeligen ätit en burk majspure första gången om hon hade fått....

Elin förstod inte riktigt att man skulle svälja maten, men efter en vecka kom hon på hur man gjorde sen slank majsen ner där också. (Hennes senare matproblem är en egen historia.)

Tove var ungefär som Emelie....gapade och svalde


Men Tilda....hon grimagerar och kniper igen munnen. Har provat gröt, majs/potatis pure, potatis samt morotspure...Ungefär lika illa alltihop. I går började hon äta små små smörgåsbitar..mums smakade det...alltid nåt...

Idag provade jag nötkött med potatis och majs, tänkte att hon kanske gillar något med mer smak på. Men nähä då. Däremot kom hon på ett nytt sätt att få ut maten från munnen, ett sätt som är lättare än att mota ut maten med tungan, nämligen att man frustar ut maten istället...


Knasiga unge.... :) Men vi fortsätter att försöka lite smått vid middagsbordet...för hon är verkligen intresserad av när vi äter

2 kommentarer:

Unknown sa...

Det är verkligen tydligt hur olika barn kan vara även fast de är syskon! Vi har inte börjat ge Isak så mkt ännu (han har bara fått smaka lite sporadiskt) men jag hoppas det kommer gå bra när vi väl kör igång... Storasyster var verkligen seg att fatta att mat är gott, jag tror hon var 8-9 månader innan jag kunde byta ut ett mål amning mot ett mål mat!

Alex sa...

Ja, det är verkligen olika mellan barn har jag förstått. Loke är som en liten fågelunge - bara gapar och sväljer :D För oss är det så skönt eftersom modersmjölksersättningen kostar en hel del och det är mycket bök med att alltid ha med sig vatten och pulver. Nu slinker en burk med istället :)

Bloggen är snygg förresten :)