15 maj, 2011

Tråkig mat, dagens I-lands problem

Jag tycker egentligen om att laga mat, men jag tycker inte om att försöka komma på vad jag ska laga för något. Periodvis har vi matlistor. Helt suveränt då man vet vad som ska lagas, kan ta fram från frysen i tid och se till att det man behöver finns hemma. Just nu har vi inte matlistor vilket resulterar i att lagom när det är dags att laga mat så börjar man leta i frysen och kommer på att man saknar saker till det man vill göra. Frågar man familjen vad dom vill äta så får man bara till svar "jag vet inte" eller "vad som helst" Att laga mat som hela familjen äter är nästan omöjligt, Ett fåtal rätter finns det. Bla raggmunk med bacon eller stuvade makaroner med köttbullar eller falukorv. Pasta med skinksås brukar också funka.
Jag har funderat på sån där matkasse, men då vi är sex personer + att vi behöver matlåda så funkar det ju inte. Blir dyrt om man ska ta dubbla......

  • Jag älskar grönsaker i maten, det gör inte F
  • Vi försöker minska ner på pastan, barnen hatar potatis
  • Tove är känslig för laktos
  • Vi ska laga mat för sex personer samt matlåda vissa dagar
  • Jag har ganska stort behov av att variera maten- det har inte de andra (jag har också världens sämsta fantasi när det gäller att komma på vad jag ska laga så det försvårar ju också variationen)


Känns som dagens I-lands problem,

1 kommentar:

Lotta sa...

Känner igen mig. Den där matlagningen är en förföljande plåga. Kan ni inte göra så att familjemedlemmarna lagar mat varsin dag? Jag har elever i min klass (5:a) som sköter matlagningen en vecka och maträtterna de lagar imponerar på mig.
Min svägerskas familjemedlemmar skrev matsedlar varsin vecka för att få fram de olikas önskemål men ändå få viss variation.
Min kollega hade matkasse men var inte så nöjd och återgick till det gamla hederliga vardagsmatsdilemmat.

Ge mig en kock och ställ han i köket. :)