10 maj, 2011

Lär er skilja på mitt och ditt!!

Jag blir så trött när folk inte kan skilja på mitt och ditt och låta andras saker vara ifred. Nu menar jag inte tjuvar och sånt utan vanliga skolungdomar som inte heller kan låta bli andras saker.
Emelie har haft incidenter med sin mobil två gånger nu i sjuan. Först var det en tjej som tog den och skickade en massa sms med den till folk i Emelies telefonlista samt att hon raderade en massa kontakter och nu var det dags igen. Hon hade mobilen låg på bänken när hon lämnade klassrummet en kort stund och då var någon på den. Problemet är bara att hon har en slags kod för att komma in i den ( med tanke på vad som hänt) och någon har försökt för många gånger med fel kod och sen gått vidare  för att återställa på fel sätt och lyckats låsa hela telefonen så den funkar inte alls. Kan det vara så svårt att fatta att man rör inte andras saker och bara för att någon vänder ryggen till så är inte privata ägodelar allmän egendom.
Så nu står vi med en icke fungerande mobil som hon haft i typ 2,5 månad bara för att folk inte kan skilja på mitt och ditt.....

Jag vet att jag är hårdare än många och hårdare mot mina barn. Dom får inte ta mina eller varandras saker hur som helst utan att fråga. Jag vet många vänner och bekantas barn som bara kan rota i mammas handväska och ta tuggummi, eller tar deras mobiler och spelar på utan att fråga etc. Här frågar man först, man kan inte bara ta eller använda någon annans saker utan lov.....

2 kommentarer:

Lollo sa...

Tycker det låter som en helt normal uppfostran, mina får inte heller ta eller låna saker utan att fråga!!
Stackars Emelie!
KRAM

Lotta sa...

Skulle önska att alla föräldrar uppfostrade sina barn efter dina principer: mitt är mitt och ditt är ditt.