30 oktober, 2008

Och så lite positivt...och mycket funderingar...

Idag har jag varit hos en studievägledare eller vad man ska kalla henne. Behövde lite tips och råd när det gäller ev studier för min del. Det är ju en djungel med alla olika ställen där man kan läsa. Nu ska dom ju dessutom tydligen göra om KY utbildningarna så det kommer att bli mycket svårare att få plats på en sån.
Kommunerna har ju dåligt med pengar och vill inte köpa studieplatser av andra ställen osv osv...suck.

Men iaf så satt vi och pratade och hon berättade lite om olika studieprogram och vad man behövde ha för kompetens. Jag berättade lite vad jag läst tidigare, att jag läst in kärnämnena, och sen har jag läst två terminer på distans när jag var hemma med Tove och hon börjar räkna på mina studiepoäng och konstaterar att det räcker för att komma in på högskolan *gahhh*. Jag har aldrig haft en tanke på högskolan men det känns ju väldigt bra att jag kan söka dit om jag vill *ler stort*
Jag kom hem med en ansökningsblankett till en utbildning som jag funderat lite på tidigare....Behandligsassistent
Så här står det om utbildningen "Utbildningen avser att vara en yrkesutbildning som ger tillträde till anställningar inom missbruks- och ungdomsvården, såväl institutionsvård som öppen vård, vissa delar av kriminalvård och psykiatrivården.
Jag har ju funderat på att utbilda mig inom kriminalvården och det här är ju ett steg ditåt, samtidigt som man kan jobba med mycket annat också.
Det är nånting som inte är så konjunkturstyrt utan problemen försvinner ju inte...


Men, det finns många MEN också. Det största är: passar jag verkligen att jobba inom en sån branch??????? Är jag rätt person??????? Tänk om jag går utbildningen och sen märker att det inte var något för mig, att jag inte är lämplig....


Ett annat men är att utbildningen är på tre terminer, distans (inga problem) men bara 50% vilket betyder att jag måste ha minst en 50% tjänst och helst en 75% tjänst för att vi ska klara oss ekonomiskt....och det har jag inte idag och vad säger att jag lyckas få det???


Ja, livet ska tydligen inte alltid vara enkelt....




3 kommentarer:

Anonym sa...

Jadu, svårt att veta, jag tycker det skulle passa dig bra, du är tuff och rak men samtidigt en omtänksam och trevlig person (min åsikt som jag uppfattar dig) och det behövs i de jobb du kommer att kunna söka!

Svårare att få ihop en passande tjänst under tiden du pluggar, vill du inte ta studiemedel alls?

Lycka till och rapportera :-)
-Åsa

Lotta sa...

Tror det skulle passa dig. Inte för att jag känner dig så bra men jag TROR. :)

Anonym sa...

Svårt, svårt, svårt! Och ännu svårare blir det förstås när ekonomiska faktorer spelar in. Jag hoppas du kommer fram till ett beslut som du känner dig trygg med!