28 maj, 2008

Dålig bloggare

Känner att min blogg inte riktigt får nån uppmärksamhet av mig just nu. Vet inte riktigt vad jag ska blogga om.
Har inte ens orkat plocka kort ur kameran på länge så jag har inget nytt att lägga in.

Livet här är som vanligt, full fart. Tjejerna har sin fotboll och det tar mycket tid. Nu är det ju även en del föräldramöten i skolan.
I måndags var vi på information och träffade Toves nya fröken. Hon ska ju börja första klass till hösten.
På torsdag har Elins klass föräldramöte och ska redovisa ett rymdenprojekt för oss föräldrar.

Jag har varit med Elin till läkare och hon har fått konstaterat ansträngningsastma, vilket vi redan misstänkte.

Tilda har fått tid hos logopeden nästa vecka. Får vi se vad dom säger.
Lilla fröken pratar ju fortfarande inte. Hon säger ma-ma eller ma-ma-ma. I övrigt använder hon bara ljud, inga ord. Inte ens nåt som liknar ord. Sen använder hon kroppspråket mycket så man förstår ju en hel del av vad hon vill.
Mina funderingar är ju hur det ska gå på dagis i höst om hon inte börjat prata då. Vi tecknar ju med henne (stödtecken) och finns det nån på dagis som kan det? Om inte, vad kan man kräva av kommunen? Det hoppas jag att logopeden kan svara på.

Hon har lärt sig en hel del tecken som hon använder
-katt
-hund
-häst
-höna
-kossa
-tack
-gott
-sova
-bil
-bok
-äta
-haklapp
-smörgås
-ost
-kaka
-napp
och några fler
Vi övar ju också här hemma för att lära oss, så vi kan lära henne. Problemet är ju att hon inte har motoriken för alla tecken. Men vi kämpar på.

Idag ska vi ta en sväng till lekparken jag och Tillan, sen är det som vanligt fotboll ikväll.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Med fyra barn är det fullt förståeligt att bloggen inte blir prio ett eller ens prio tio ;).

Att Tillan kan teckna visar ju ändå att hon har en kommunikativ förmåga och vill medla sig, det tror jag är det viktigaste.

Jag tycker att det verkar fullt rimligt att kommunen ska erbjuda personal som är utbildad i någon form av "alternativ" kommunikation, meningen är ju att alla barn ska ha rätt till ett språk, talat eller ej. Men när det väl blir aktuellt är det ju fullt möjligt att Tillan pratar som rinnande vatten, de slutar aldrig förvåna en de små.

Hoppas ni har lika härligt sommarväder som vi har idag och att ni får en bra dag!

Kram

Nina sa...

Helengra: Ja, hon kommunicerar ju och hon hör och förstår. Det är bara att talet inte kommit igång än. Vi hoppas ju också att i augusti när det är dags för dagis så är talet igång, men om inte så vill jag inte börja bråka med kommunen då och det ska ta flera månader.

Likaså, om det är något fel som gör att hon inte talar (vilket jag inte tror) så känns det bättre att börja utreda så fort som möjligt.
+ att en logoped kanske kan hjälpa till att få henne och börja prata.

Lotta sa...

Äsch, det där kommer. Alice snackar mest en massa nonsens. Bara några enstaka ord som man förstår. Det är väl först i 3 årsåldern man ska börja vara orolig?

Anonym sa...

Du som har fyra barn är beundransvärd som ens hinner ha en blogg överhuvudtaget!
Hoppas det går bra hos logopeden! Min systerdotter sa inte ett begripligt ord förrän runt 3 år, sen kom det knappt något förrän långt senare men idag pratar hon som vem som helst!

Ponder sa...

Som de andra sagt, inte konstigt att tiden inte räcker till att blogga, speciellt så här års när det är fullt upp med ALLT liksom.

Vad bra att ni fått tid hos logopeden, hoppas det blir ett bra och givande besök. Jag tror inte dagis blir några problem faktiskt, även om Tillan inte pratar mer än nu. Storasystern här var 18 månader när hon började på dagis och sa då bara "mamma" och "pappa" i princip, men hon gjorde sig förstådd ändå med det kroppsspråket hon hade. Tillan är ju äldre och förmodligen ännu bättre på att visa med kroppen vad hon vill tänker jag.

Anonym sa...

Du behöver nog inte vara orolig för dagis. när 1 åringarna börjar så kan dom inte heller prata men det funkar en då.

Sen det där men talet är ju bra att ni har fått tid för koll fast det är nog ingen fara. som lotta sa om det är samma sak vi 3 års ålder börjar man i så fall vara mer orolig. Min kompis son pratade inget förrns nu snart 3år. nu har det lossnat för han.

Det går alltid upp och ner i bloggvärlden, så är det nog för alla. och då har ändå 4 barn också på de.

vi har tyvär fått en pappegoja som upprepar allt man vill eller inte vill han ska säja. som i dag på kalaset (20års) SKÅL SESSE!! skriker han som de andra fast som ett eko. så man får passa sig vad man säjer.