24 maj, 2007

Pedagosgiskt eller inte

Ja det är frågan jag nu ställer.
Ämnet gäller skolböcker. Elin går i ettan och har en läsebok som heter Förstagluttarna. En egentligen ganska trevlig bok med fina bilder som handlar om några barn som heter Moa och Mille.
Boken finns i tre varianter. En A-bok som bara innehåller några ord på varje sida, en B-bok med lite mer text och en C-bok som innehåller väldigt mkt text. Ädnå handlar kapitlen i böckerna om samma sak. Jättebra då barnen ligger på olika nivå i läsningen.
Såhär långt tycker jag väldigt mycket om deras läsebok. Elin älskar den. Hon har c-boken och den har hon läst igenom flera gånger.

Men....mitt stora men har att göra med texterna i boken....
Tex: Ett kapitel handar om att Mille har glömt sina nya gympadojor kvar i omklädningsrummet. Han och två kompisar går då tillbaka efter skolan för att hämta dom.
När dom kommer dit så är det en massa äldre tjejer där och byter om.
Citat ur boken, tagna från några ställen i samma kapitel

-"Helst hade han velat vända om direkt för omklädningsrummet var fullt av otroligt nakna tjejer. Han hade aldrig sett så mycket nakna tjejer i hela sitt liv. Han visste inte ens att det kunde finnas så mycket nakna tjejer på samma ställe. Och så mycket bröst"

-"Mille blev tvungen att lyfta bort ett par trosor som ramlat ner på hans gympadojor-Va-va-var ska jag lägga dom här? stammade han och höll trosorna mellan tummen och pekfingret. De var rosa med spets. Mille höll på att dö av skam. Han kände att han hade fyrtio graders feber på kinderna och önskade att han inte fanns"

-"Wow, vrålade Danne när han och Anton kom ut genom porten. Såg ni vilka bröst. Större än mammas flämtade Anton. Han var alldeles röd på öronen och håret stod upp värre än vanligt. Han borde ju ändå vara van som hade tre syrror hemma tyckte Mille. Det är inte samma sak fattar du väl, tjöt Anton Han och Danne var helt spattiga. De skrek av skratt och hoppade upp och ner"

Är det här verkligen anpassat för barn som är 7 år och håller på att lära sig läsa???? Eller är det jag som är överkänslig?

På ett annat ställe i boken så handlar det om lite gnabb barnen emellan och då står det flera gånger
"Vad jag hatar Elin" Det är barnen som säger så och det är ingen "rättning" att man inte säger så, utan i dialogen med varandra i boken så använder dom såna uttryck
Men jag tycker inte att man lär barnen att säga att man hatar någon av sina kompisar. Mina barn får abslolut inte säga att dom hatar någon...

Vad är era reflektioner på det här? För som sagt, i övrigt är den en kul bok som barnen gillar att läsa i....

14 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller fullständigt med dig om att det inte är på en nivå för en 7-åring. Om jag hade varit du så hade jag tagit upp det med skolan. Jag är väldigt genusintresserad och ur den synpunkten tycker jag inte heller att det är okej.

Pernillas blogg sa...

Låter som lite väl hårt språk tycker jag... Jag skulle ju reagera på det där oxå...

Pernillas blogg sa...

Låter som lite väl hårt språk tycker jag... Jag skulle ju reagera på det där oxå...

Forsells sa...

Håller helt med! Passar inte den åldersgruppen! Har visserligen bara en 4:a åring...men att tänka henne i första el andra klass läsa dessa texter och inpränta dessa värderingar.. Jag gillar det inte.

Lotta sa...

Har du tagit upp detta med läraren? Hade varit kul att höra hennes kommentar.

Jag tycker verkligen inte texten var passande. Låter mer som en text för högstadiet.

Världen enligt J. sa...

Nej, det är verkligen inte att vara överkänslig! Kusligt att man börjar inpränta den typen av värderingar till sjuåringar (pojkar och flickor är från helt olika galaxer, flickor = kroppar = sexualitet, flickor = den mörka okända kontinenten etc.). Håller med Lotta...ta upp det med läraren. Om inte annat kan det ju vara intressant att höra vad han/hon har att säga.

Anonym sa...

Absolut inte överkänslig, jag blir alldeles upprörd! Jag hade nog tagit en omgång med rektorn och kanske lokaltidningen också (men så är jag ju en besvärlig bråkstake, det är inte att rekomenera..)

Unknown sa...

Magstarkt! Jag skulle reagera precis som du!!! Ta upp det med skolan- omgående!

Anonym sa...

men vilket skräp, då och då kan läseböcker behöva en extra koll, bra att du reagerar!
Tar du det vidare till läararen så berätta gärna vad som hände!

Busmamman sa...

Oj, näe men fy!!
Du reagerar precis som man ska!!!

Nina sa...

Tack för alla svar. Då är det alltså inte bara jag som reagerar på ett sånt språk i läseböckerna.

Nu är det ju snart sommarlov så jag orkar inte ta upp det här med läraren just nu, men till hösten tänker jag läsa igenom Elins nya läsebok så det inte finns nåt liknande i den.
Nästa år börjar ju Tove första klass och då får vi se om dom får samma bok...isf tänker jag inte vara tyst..

Cissi sa...

jag håller med. tycker absolut inte det är en text för 7 åringar. Är det ingen annan som reagerat på det?!

Anonym sa...

Hej!
Vi har 2 killar som går i 1:an o 2:an, som båda läser Moa o Mille böckerna. Jag har också reagerat som Du, jag tycker det är på flera ställen där man använder ett felaktigt språk men framförallt tar upp ämnen som jag inte tycker lågstadiebarn ska behöva läsa om i en skolbok. Innehållsmässigt är de en katastrof skulle jag säga. I ett kapitel säger ngn att Du är ful med fräknar, ett annat säger de Mamma är dum, det är INTE ok tycker jag. Vi ska driva detta vidare på ngt sätt, via rektor, lärare osv Man måste reagera och bilda en opinion. Vill ni vara med?

Anonym sa...

jaa jag håller med. jag vill vara med.