25 juli, 2011

Film av en bok

Härom dagen gjorde jag återigen misstaget att titta på en film som "är baserad på" en bok som jag tyckte var bra. Boken och filmen är Den som vakar i mörkret av Helen Tursten. Bra bok, kanske en bra film om man inte läst boken för INGENTING stämmer i princip.
Hur kan man göra en film med samma namn som en bok när man ändå gör om precis hela handlingen. Nu ska jag inte avslöja för mycket eftersom vissa kanske vill läsa boken eller ser filmen. Men gärningsmannen stämmer inte (ja namnet kanske, men inte utseende eller sätt)...hans tillvägagångssätt stämmer inte...miljöerna stämmer inte....etc. Det som stämmer är väl vissa av poliserna och att en man dödar kvinnor....men inte mycket mer.Hur svårt kan det vara att göra filmen efter boken liksom????

Just nu läser jag serien Morden i Sandhamn och gillar dom skarpt. Funderade på att se serien på film, men läste lite om det och samma sak där....inte mycket verkar stämma. Så jag hoppar nog filmen......

1 kommentar:

Lollo sa...

Om filmen är baserad på boken kan dom göra om den i princip helt, är filmer gjord efter boken ska den följa handlingen. Den här är ju bara baserad på boken. Men håller med dig, dock tyckte jag att filmen var bra!