09 augusti, 2009

Tre årskontroll

I veckan var vi på Tillans treårskontroll. Jag visste ju redan att någon okejstämpel kommer det ju inte att bli, inte på det hon ska kunna ialla fall. Men vår BVC sköterska är helt underbar. Hon ser till Tillan positiva sidor istället för att klanka ner på de negativa.
Hon tyckte att Tillan var jätteduktig med sina tecken, att hon är en glad och envis tjej. Hon förstår ju vad man säger och hon samarbetade faktiskt ovanligt bra när vi var där.
Att väga och mäta var ju värre. Men vi vägde tillsammans med mig och räknade bort min vikt och sen konstaterade BVC sköterskan att hon var ungefär till en viss längd under dörrhandtaget så det blev ca 15 kg och ung 97 cm lång.

Talet går framåt. Denna vecka har hon ökat sina ord med ca 33%. Det låter jättemycket...men hon har ökat från två till tre ord.
Hennes talade ordförråd består nu av
-mamma
-pappa
och
-happ (napp)

Jättekul att det kommit ett ord till, men vi som skulle plocka bort nappen var det tänkt. Det kan vi ju inte göra nu när hon börjat säga det ordet....

Hennes tecknade ordförråd är desto större. Vet inte hur många tecken hon kan, men en 50-60 stycken är det nog iaf.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det låter som att ni har en riktig pärla i er BVC-sköterska! Härligt med ännu ett ord, även om jag förstår att det ställer till det lite när det ordet råkar vara napp såhär i klassiska nappslutartider. Och du, en 50%-ig ökning blir det ju, det är inte illa alls!

Här har vi ingen treårskontroll, men jag misstänker att lilleman väger kring 16 kg till en meter, så de är ganska jämnstora.