29 september, 2008

Jag, en superkvinna

Tänk så olika vi är när det gäller sömn. Vissa är kvällströtta och behöver sova många timmar annars fungerar dom inte över huvudtaget. Vissa kan sova till både 11 och 12 på dan även om dom lagt sig i hyfsad tid.
Själv är jag en riktig kvällmänniska som gärna är uppe sent, men jag kan inte sova länge på morgonen....max till 8-8,30 även om jag lagt mig några timmar tidigare.

Ibland börjar jag fundera på om jag har nån slags extra kraft när det gäller att klara brist på sömn. (nej, jag ser mig inte som nån superkvinna, men känner att jag behöver mindre sömn än många andra)
Jag har ju inga större problem med att jobba natt och sen antingen vara vaken eller bara sova nån timme och sen hålla igång hela dan.
Eller att jobba natt överhuvudtaget.

Den här helgen har varit värre än vanligt.
I lördags var jag på Scrapträff i Stockholm (kommer mer om det senare) upp tidigt och kom hem sent.
Sov ca 4,5 timme innan det var dags att gå upp på söndag morgon och åka till jobbet för att jobba 7-15.
Sen handlar jag, hämtar Emelie i stallet, åker hem och fixar med en massa, lägger barnen och sen åker jag och jobbar 23-07 för dom behövde extra personal i arresten. Utan att sova igen.
Kommer hem, får iväg barnen till skolan och dagis. Sover en timme och måste sen gå upp för att Tove hade tid på VC.

Nu sitter jag här med ca 5,5 timmars total sömn på lite drygt 2 dygn (52 timmar), har precis ätit en tallrik fil och känner mig ganska full av energi.
Ska göra ett kort till Åsa som jag ska posta när jag går och hämtar barnen och sen ska jag städa.

Undrar om jag kommer att somna gott framför Tv´n i kväll *s*

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ska bli spännande att se kortet!
Jag sätter in pengarna till dig i dig och passar på att tacka i förskott!


Jag är precis tvärtom, kan sova hur mycket som helst, allra helst då jag ska plugga, då glider ögonlocken ihop sakta men säkert *S*

Lotta sa...

Det skiljer ju mycket hur mycket sömn man behöver. Sömnbehovet minskar väl också med åren? En pensionär behöver inte lika mycket sömn som en 20-åring. Du börjar kanske bli gammal? :)

Men jag hoppas du också känner efter så du inte en dag går in i väggen eller något liknande. Var rädd om dig!

Ponder sa...

Helt ofattbart låter det i mina öron, att någon kan överleva och t o m fungera som människa med så lite sömn! ;) Men så är jag å andra sidan en sån som knappt klarar mig på mindre än åtta timmars sömn. Är grymt avundsjuk på dom som inte behöver sova så mycket - tänk så mycket mer man hinner med per dygn liksom. Bara att gratulera med andra ord. :)
kram!

Anonym sa...

å gisses vad du orkar vara vaken.
Va rädd om dig bara.
Å jag kan nästa längta tillbaka då jag fick Linus och sov bara2-3 timmar /dygn. och den energin jag hade. Det kan man inte säja nu :(