18 december, 2007

Jaha..då var det vår tur

Japp, nu klarade vi oss inte längre. Magsjukan har kommit. Än så länge bara Tillan, men hon har kräkts i 13 timmar nu och får inte behålla nånting. Hon har dessutom feber. Just nu sover hon efter en jobbig natt och morgon, men när hon vaknar ska jag ge henne vätske ersättning och se om hon får behålla det åtminstonde.

Jag håller mina tummar att vi andra ska klara oss... På lördag fyller Tove år och om 6 dagar är det julafton...Vill inte ha en magsjuka som ska vandra runt. Har varken tid eller ork för det (som om bacillerna skulle bry sig :( )

Jag ska ägna dagen åt att tvätta och tvätta......tur att man har många handdukar och Tillan har många pyamasar. Nu har jag gett upp det där med kläder, så hon ligger i bara blöjan med en tunn filt över sig. Själv har jag lånat ett par mjukisbyxor av F eftersom att mina 4 par ligger i tvätten.

*Uppdatering: Tilda har inte kräks sen kl 11. Då hade hon hållt på i ung 16 timmar. Hon har inte ätit men fått lite vätskeersättning med sked som hon fick ha kvar och sen drack hon vatten. Ett bad har vi också hunnit med, väl behövligt.
Annars har hon sovit till och från hela dan, eller suttit i knät och tittat på tv med mig. Febern är kvar, men ligger runt 38 grader, så den är inte hög.
Allmäntillståndet känns förhållandevis bra, även om hon är trött.

**Uppdatering II: Vid 17 tiden kräktes Tillan igen. Feberna har gått upp till 39 grader och hon bara sover eller ligger vaken och orkar ingenting. Stackars lillpluttan. Hon har fått behålla ung 1,5 dl vätska och har kissat. Men är hon inte bättre i morgon så får vi väl ringa till läkare. Alvedon suppar har jag inga hemma :( och flytande vill jag inte ge för hon kräks ju upp det hon får i sig.

***Uppdatering III: Klockan är 23,37. Tillan fick 60 ml välling vid 22 tiden när hon vaknade. Det tog 5 min sen kom den också upp :( Men jag har fått i henne alvedon nu iaf, som hon fått behålla. Jag hoppas att febern kan gå bort och att hon då mår bättre. Men kräks hon mer i morgon bitti så får jag åka in med henne, för hon mår inte bra. Bara sover. Är vaken korta stunder, men orkar inte sitta upp, ligger bara och kikar. Förut ville hon ha vatten, även om det kom upp. Nu vägrar hon. Får väl ge med medicin sprutan när hon vaknar nästa gång.

3 kommentarer:

Ponder sa...

Stackars lilla Tillan, och stackars dig som måste ta hand om allt kräks.
Håller alla tummarn jag har stenhårt för att hon ska blir frisk fort och att ni andra klarar er.

Unknown sa...

Usch... jag förstår dig till fullo med tanke på att vi har samma elände här hemma! Fast Isak kräks typ bara 2 ggr per dag och har gjort så det senaste 3 dygnen. Ytterst märkligt.

Jag håller alla tummar och tår för att vi båda har friska familjer på julafton!!

Lotta sa...

Usch så hemskt det är med magsjuka!!! Stackars lilla T och inte är det kul för dig heller. Hoppas det vänder nu och att hon snabbt piggnar till. Ingen annan i familjen ska väl bli sjuk? :)