12 januari, 2011

Oro

Min mamma har haft problem med magen under en tid. Läkarna (och hon själv) har diagnostiserat det som stressmage eller IBS. Hon blev bra under en period men för 1-2 månader sen blev hon sämre igen och har gått ner en massa i vikt samtidigt som magen varit svullen.
I slutet av förra veckan och början på den här har hon gjort en massa undersökningar och igår fick hon diagnosen. Cancer i tjocktarmen och idag på förmiddan ska hon akutoperas. Hon har visst haft en ordentlig tur att tarmen inte spruckit då en tumör stoppat upp avföringen under en längre tid.

Nu sitter jag här och väntar på att tiden ska gå så jag kan ringa sjukhuset och se hur det gått. Operationen kunde ta upp till fyra timmar. Sen är det ju bara att hålla tummarna för att det stannar i tarmen och inte har eller tänker sprida sig.

Uppdatering: Mamma opererades igår och det gick bra som det verkar. Hon hamnade ju på IVA efter operationen och jag pratade bara kort med henne. Idag skulle hon egentligen kommit till avdelning, men det är visst nåt strul med blodtryck eller blodvärden så hon är kvar på IVA. Pappa är där nu och jag sitter som på nålar och väntar att han ska ringa när han är på väg därifrån. Förhoppningsvis är det inget allvarligt utan något som ordnar upp sig och hon mest ligger kvar på IVA för säkerhetsskull *hoppas*

Gör en till uppdatering såhär några dagar senare. Idag har mamma kommit upp till en avdelning efter fyra dagar på IVA. Hon mår under omständigheterna bra. Jag var och hälsade på henne igår och ska åka dit i morgon igen.

3 kommentarer:

Lotta sa...

Usch! Vad hemskt. Förstår att det är svårt att tänka på annat. Hoppas det går bra och att din mamma blir fullt frisk.

Kram!

Lollo sa...

Håller alla tummar!!
Jättekram!!

Elin sa...

Förstår att du är orolig! Hoppas hon fått komma till en vanlig avd. nu.
Kram Elin