08 januari, 2011

Fungerande rättssystem?

Härom kvällen var den en knivskärning i Eskilstuna och idag läser jag följande i Eskilstuna Kuriren
Den 42-årige man som i går häktades i Eskilstuna tingsrätt som misstänkt för försök till mord efter knivdådet i Fröslunda i onsdagskväll är välbekant med rättsväsendet. I januari 2005 knivdödade han en för honom okänd 24-åring utanför Dannes bar i Eskilstuna.

Åklagaren ansåg 2005 att mannen borde fällas för mord och dömas till livstids fängelse. Tingsrätten fällde dock mannen för dråp och han dömdes till åtta års fängelse

Så vitt jag vet så är det 2011 nu och har inte gått 8 år sedan 2005….Ja, man kan komma ut efter att ha avtjänat en tredjedel av sitt straff, men är det rätt?
Jag skulle kunna skriva mycket om vad jag tycker om vårt icke fungerande rättsamhälle där folk nästan kan göra vad dom vill utan att något händer. Och tro mig, jag ser mycket som ni inte vill veta……

1 kommentar:

Jennifer sa...

Fyyy vad dåligt! Finns många exempel på såna fall där man inte förstår hur de tänker?! Konstigt..

Jag har lagt upp lite bilder på min blogg nu, du kan ju kika och säga till om det är någon du vill att jag ska skicka :)

Kram! /Jennifer