01 september, 2009

Irriterad på föräldrar

I lördags var Emelie hos en av sina stallkompisar. Dom är ett gäng tjejer som brukar samlas där ibland och sova över.
Den här gången var de sex tjejer + hon som de var hos. Alla mellan 10 och 14 år.
I söndags när Emelie kom hem jobbade jag och sen åkte hon iväg på skolresa så jag träffade inte henne förrän idag. Jag frågade om de haft roligt och vad de gjort. Jo, det hade varit kul. De hade ätit gott och sen sett på film.
-Jaha, vad såg ni då.
-Män som hatar kvinnor
-Vad sa du att ni såg sa du...?? säger den fruktansvärt förvånade och chockade mamman.

Allvarligt. Det är INTE en film för barn. Det är 15 års gräns på den och det finns verkligen en anledning till det.
Jag funderar på om jag ska ringa till föräldrarna och säga vad jag tycker, men jag är så feg så jag vågar nog inte.
Dom hade dessutom sett den tillsammans med föräldrarna. Visst, troligen så hade de kanske inte läst boken och inte visste vad det var för en film, eller så tycker dom att det är helt okej för barn att se sånt.
Arg är jag iaf.
Nu ska jag går ner till Emelie och prata med henne om filmen och om det är nåt hon funderar på med den.....

6 kommentarer:

Anna sa...

Förstår att du blir arg, själv hade jag blivit galen. Tycker verkligen inte det är en film för så unga småtjejer.
Om du känner att du vågar så tycker jag att du ska ringa den där tjejens föräldrar och höra dig för lite, fråga om inte de tyckte att den var läskig.

Tyvärr blir jag inte speciellt förvånad över en del föräldrars filmval längre. Har tex hört många killar i 4-5 års åldern som sett alla "Pirates of the caribbean" filmerna. Det känns inte heller lämpigt tycker jag...

Anonym sa...

Ingen barnfilm, jag tyckte själv den var ganska otäck, och sen när man är hemma hos andra kan de bli värre än vad det hade varit hemma med, tror jag i alla fall.

Dåligt omdöme från deras sida, klart du ska säga till men på ett okej sätt, hur man nu gör det ;)

Kram Åsa

Anonym sa...

Men gud! Kan folk inte tänka?! Jag hade blivit galen!

Anonym sa...

Fattar inte hur man tänker! Det finns ju massor av andra mycket mer lämpade filmer att se fÖr tjejer i den ålder.

Ha det bra, kramar Sanna

Jenny sa...

Nä, det är verkligen ingen lämplig film för barn under 15!!
Såg den också i helgen, och knäppte över till tv:n fortare än kvickt när 10-åringe kom ner och skulle dricka!!!
Bra att du pratar med henne om filmen!

Lotta sa...

Nu har jag äntligen sett filmen och kan säga att det verkligen inte är en lämplig film för någon i den åldern. Tycker du skulle sagt till att du inte tyckte den var lämplig!