10 augusti, 2007

Periodare


Japp, jag är en periodare.....
Min period just nu är böcker.....den perioden kommer och går med jämna mellanrum.

Jag älskar att läsa, har alltid slukat böcker, men sen barnen började bli rörliga och fler så har inte tiden och orken funnits. Dels för att det finns andra intressen tex scrapingen och tiden räcker inte till hur mycket som helst, men även för att jag är sån som helst sträckläser en bok, I alla fall får det inte ta många dagar att läsa ut den. När jag väl börjat så läser jag varje ledig minut, när jag söver Tillan i vagnen, när jag borstar tänderna, när jag lagar mat. Som ni hör så är det ju inte så praktiskt.

Jag har funderat på ljudböcker som Lillasysteryster lyssnar på men tror inte att jag skulle kunna koncentrera mig ordentligt. Jag vill helt enkelt ha en bok att hålla i. Dessutom är jag en sån som läser ganska snabbt och tycker att ljudböckerna går lite för sakta. (Jag har lyssnat lite på dom för att testa)

Min dröm för framtiden är att få plats för alla mina böcker i stora bokhyllor. Just nu ligger det mesta nerpackat i påsar och kartonger. Jag har dessutom gett bort flera lådor fulla med böcker.

Oftast köper jag böckerna, helst inbundna, men det blir mycket pocket för det är billigare. Mamma och Pappa läser också mycket som tur är så med jämna mellanrum blir det en raid i deras bokhylla.
En bra sida på nätet att handla ifrån är Adlibris. Den kan jag verkligen rekommendera.

Favorit författarna varierar lite. Jag vill gärna ha och läsa flera böcker av samma författare. Just nu läser jag Anna Jansson, Helene Tursten, Karin Wahlberg och Patricia Cornwell. Har en hög böcker ligger på nattduksbordet.
Andra författare jag läst mycket av är Nora Roberts, Daniell Steel, Margit Sandemo, Viveka Lärn, Stephen King och Deen R Koontz.
Men jag har även läst Kafka och Dostojeskiv (eller vad han heter) samt lite andra "klassiker" men måste säga att skönlitteratur och deckare är det jag gillar bäst.

Nu får vi se hur länge min läsperiod håller i sig den här gången. Känner att nattsömnen börjar bli lidande *s*

4 kommentarer:

Lotta sa...

Är också inne i en läsperiod nu. Visst får sömnen stryka på foten och jag får nog trappa ner när jag ska börja jobba. :)

Världen enligt J. sa...

Jag har ju också haft en grym läsperiod nu under sommaren. Deckare, deckare och deckare - så till det grad att jag känner mig som om jag förätit mig på plockgodis. Nu har beställt lite andra böcker; Isobel Hadley-Kamptz och Maria Svedland.

Men det är ju lite lurigt att läsa med en ettåring, som inte direkt tycker att en läsande mamma är kul - även om hon får klättra på mig och dra mig i håret under tiden.

Anonym sa...

Tursten älskar jag med, ska bli film av en av böckerna såg jag :-)

Pernillas blogg sa...

En periodare till här... Jag tyckte eldsdansen var en av de sämre med Tursten, och då var den ändå bra :D Vi har lika boksmak ser jag, det är lagom lättläst tycker jag....