20 juli, 2007

Öland

För några veckor sen åkte vi på tältsemesterpremiär till Öland. Kompisarna vi åkte med är vana tältare så vi tänkte att vi skulle prova vi med.
Efter den här semsestern kommer det inte att vara något som helst problem för oss att tälta....för så mycket strul som vi hade nu, det kommer vi nog aldrig ha igen.....hoppas jag.

Det börjar dan innan...måndag 2 juli. Eftersom vi alltid är ute i så god tid med saker och ting så var vi iväg och skulle köpa luftmadrasser. Sovkupéerna i tältet är 120 cm stora men det går att få in en madrass som är 130 cm. Men tror ni det var lätt att få tag på?? Näpp...
Vi började på Coop där jag hört att det skulle finnas. Dom hade en. Den låg i en knölig kartong men vi tog den.
Efter mycket farande och letande hittade vi två till på Hobbex.

Packningen gick bra. Vi fick in allt tillslut efter några ompackningar och reducerande av kläder.
Resan ner gick bra. Straxt efter Västervik började det att regna....vilket det fortsatte med...

Vi checkade in på campingen och började sätta upp tältet, i regn. Gick också bra, ända till vi ska pumpa upp luftmadrasserna och den vi köpte på Coop är sönderskuren på ung 7 ställen. Alltså nån som tagit upp den, skurit sönder den och packat tillbaka. Därför kartongen var så knölig.
Jippie...kan inte påstå att jag var så glad just då. Men som tur är så har våra reskamrater en extra madrass som vi får låna.
Sen första kvällen så går dragkedjan på min sovsäck sönder. En alldeles ny som är inköpt på ÖB....morr.

De övriga dagarna funkar bra. Det regnar mest hela tiden, men all tid med uppehåll togs tillvara.

En natt regnar det massor och blåser halv storm. På tältet sitter fönster och under dom är det bara myggnät. Kardborren som fönsterluckorna sitter fast med höll inte i blåsten så jag har varit ute och tryckt igen dom, lagt mig och rätt som det är börjar Elin skrika hysteriskt. Då har det blåst upp i hennes och Emelies kupé och det sköljer in vatten över henne... Kl är då 2 på natten.
F gick ut och försökte trycka dit dom lite bättre, vi torkar inne i kupén och sen får jag Elin och Tilda sova på 120 cm yta. Men det går.....

En dag hade vi utan regn och det var samma dag vi åkte hem. Vi packade en kväll och åkte hemåt vid 20 tiden. Kändes enklast så. Kunde vi åka nonstop för det tar ju bara 4 timmar.

Tiden med regn tillbringade vi med ett besök på Kalmar slott. Vi gjode även ett besök på Kalmar länsmuséum och såg utställningen om regalskeppet Kronan.



Tilda gick massor med sin gåvagn.



Tjejerna var nere vid strande och lekte och träffade nya kompisar



Och det går att grilla i regn också, även om maten blir lite blöt när man ska äta




Shopping i Färjestaden, jaccuzibad och pizza i tältet roade vi oss också med.

Summa summarum av veckan så hade vi det bra. Det blir nog tält nästa år också, men då längre än en vecka.


5 kommentarer:

Anna sa...

Är så imponerad av er. Skulle själv nog ha blivit galen i ett tält med allt regnande.
Men det låter som att ni hade det rikigt mysigt ändå! Och så får vi hoppas på mera sol på er tältsemester nästa år!

Alex sa...

Hu, jag är helt klart emot tältning och kommer fortsätta med det efter den där storyn. Hoppas ni får mer sol hemmavid istället.

Pernillas blogg sa...

Jag hade åkt hem efter första natten, tveklöst!!! Tycker det kan vara mysigt att tälta, utan barn och i varmt och fint väder, men i regn går fetbort... Ni har änglars tålamod, bra att ni inte är alltför besvikna iaf!!!

Disanisa sa...

Jag hatar tältande...men älskar dock min husvagn. Tappert av er att stanna kvar dock...,Jag hade åkt hem efter HÖGST 2 dygns regnande.

Anonym sa...

Imponerad jag hade åkt hem på en gång!Du är superwoman!