15 november, 2011

Läxor…..

 

DSC_0066

Såhär såg Emelies väska ut när hon kom hem i fredags. Nästan hela helgen har hon suttit och pluggat. Bara denna vecka har dom
-Inlämning i svenska, en bok som ska läsas ut och skrivas en massa reflektioner över
-En inlämning i So, en uppsats om inbördeskriget i USA
-Matteprov+ en inlämning till nåt projekt som dom gjort i matten
-No prov (ett stort som utgör grund för betygen)
-Spanskaläxa
plus att dom säkert har något mer som jag glömt. Hon går ändå bara i 8an.

Elin går i 6an och har tyska som språkval. Dom får ett 30-tal glosor varje vecka. Är inte det lite väl mastigt för 12 åringar som nyss  börjat med ett språk. Många har hoppat av och fler kommer nog göra det. Synd tycker jag. Att läraren dessutom är ryska och tydligen knappt kan göra sig förstådd på svenska gör ju inte att barnen tycker det är roligare med tyskan direkt.
Förutom alla tyskaglosor har dom svenska, läsa och skriva svar på frågor. Engelska text och glosor, so läxa + matteläxa. Varje vecka…..

Tove i 4an har engelska glosor, matte och sen svenska läsa och svara på frågor.

Nu är jag otrolig glad och tacksam att mina barn har lätt för sig och att de gör sina läxor utan tjat. Men nästan varje kväll sitter vi i köket med läxor flera timmar…….Jag törs knappt tänka på dom stackars barnen som har svårt med skolan.

1 kommentar:

Lotta sa...

Det där lät jobbigt. Min sexa har en svenskläxa som kan vara antingen en läsläxa eller rättstavning, matteläxa och en engelskaläxa som kan vara glosor (15 st), gramatik eller en uppgift vi jobbat med i skolan som ska göras klar och redovisas. Jämför vi med andra skolor har vi lite läxor men jag tycker inte barnens hela fritid ska gå åt till läxläsning.