07 mars, 2011

Stackars mina barn????

Ja, det är lite ironi/sarkasm i rubriken.
Mina stora tjejer går i trean, femman och sjuan. Många av deras jämnåriga skolkamrater har Iphone 4, ny värsting HTC, systemkamera, egen dator sen många år tillbaka, Wii, egen tv/dvd på rummen också sen flera år tillbaka osv.
Många av sakerna har jag som vuxen inte råd med, men barn i den åldern har fått det av sina föräldrar.

Behöver en 8 och 10 åring varsin Sony Ericsson Xperia? En blivande 12 åring en Iphone4 eller en 11 åring en systemkamera???
Ska barn i lågstadiet ha egna datorer och små barn tv på rummet???

Jag är inte säker på att jag tycker det.....inte bara för att jag själv inte har råd att köpa det till mina tjejer. Men ska man vänja sig vid att alltid ha det värsta.
Mina stackars barn får det inte ialla fall.....
Men alla gör som dom vill.

3 kommentarer:

Jenny sa...

Tycker inte att det behövs allt detta till små/ mellanstora barn.Våra barn har tv på rummet men det är eftersom de vill kolla på olika saker och det är en smidig sak att ha det.Melina har som du vet en billig mobil hon samlat pengar till själv o köpt för att hon åker buss och jag vill kunna nå henne på resan till/från skolan.
Annars känns det grovt onödigt tycker jag.....
Hur ska de här föräldrarna "toppa med det sen"?barn kräver ju mer o mer och vill ju sen hänga med i teknikens krångliga värld ...

jessica sa...

jag håller helt med dej Nina!!! det är sjukt..min stv son på snart 13 vill ha en iphone 4,men nepp serrru det får han ej..det räcker med en vanlig "modern" mobil..han ahr viserligen egen tv(gammal hederlig tjock tv) på sitt rum så han kan spela sitt xbox där..vill ej ha det ute i vårt vardags rum.men nu vill han ha egen dator oxå..herregud dom tror man är gjord av pengar..hmm svårt att hitta en bra balans där känner jag:(
kram

Lotta sa...

Håller med dig till fullo. Det är skrämmande vart världen är på väg. Och som lärare kan jag tillägga att ungarna inte är ett dugg rädda om sina fina saker. Tvärtom! För går telefonen eller kameran sönder får de en ny. Bättre!