11 oktober, 2011

Men hur svårt ska det va

De vill att man ska åka mer buss, men hur ska man kunna åka buss när man inte kan köpa biljetter….

Vi bor ju på liten ort. Att åka buss här är inte lätt. Dels för att bussarna inte går särskilt ofta. Men när bussarna väl går så kan man inte åka ändå.
Det går nämligen inte att köpa biljett med pengar på bussen, bara med kort. Visst om man är vuxen, men när barnen ska åka så måste man isf följa med dom till bussen och köpa biljett. För att göra det enklare eller krångla till det beroende på hur man ser på saken så kan man då köpa rabattkort som man laddar med pengar. De finns att köpa på orten, men bara förladdade. Det går inte att ladda på mer pengar. Så antingen får man åka till annan ort och göra det (varken ekonomiskt eller miljövänligt), eller försöka passa in en buss och ladda med kreditkortet eller så får man köpa ett nytt förladdat kort, även om man har pengar kvar på det gamla. Blir ju inte heller (ekonomiskt)

Emelie åker ju buss till skolan och det är lika krångligt då. Antingen får jag skicka med henne 600 kronor så hon får ladda busskortet i en tobaksaffär i Eskilstuna, eller så måste jag följa henne på morgonen eller möta henne när hon kommer och betala med mitt kort.

Nä, tacka vet jag bilen

3 kommentarer:

Lollo sa...

Får inte Emelie busskort?

Nina sa...

Men var tog mitt svar vägen :O jag skrev ju ett...

Nej, Emelie får inte busskort eftersom vi själva valt att hon ska byta skola. Så det får vi stå för själva.....Men det får det vara värt.

Lollo sa...

Ok. Helt klart värt, hon verkar ju ha det jättebra nu!