19 augusti, 2008

Etiskt dilemma *hjälp*

Jag har fått ett litet problem.

I början på veckan var Elin på läger. Hon hade sin mobiltelefon med sig för att kunna höra av sig till oss och säga godnatt bla.
Sen var hon och badade med en kompis, la sin telefon på handduken och hoppar i. Badplatsen ligger vid ett berg och har ingen strand utan det är djupt och man får hoppa i.
Hennes kompis badar inte utan är kvar på land och tar Elins telefon för att lyssna på musik, utan att fråga Elin om lov. Stoppar den i fickan och klättrar ut på berget.
Plopp så åker telfonen ur hennes ficka och ner i vattnet. Det finns inte en chans att få tag på den igen. Givetvis så var det ju en olyckshändelse.

När dom kom tillbaka hem så berättar Elin vad som hänt och jag pratar med flickans mamma. Hon erbjuder sig att betala typ hälften av vad jag ska betala för en ny (läs begagnad) telefon.
Jag är ofta lite för konflikträdd och sa inte så mycket men tänkte ändå att om hennes dotter lånar min dotters telefon utan att fråga och sen tappar den i vattnet. Ska då vi behöva lägga ut en massa pengar?? Visst det var Elin som hade telefonen med sig till badet, men hon hade lagt den i säkerhet.

Telefonen var en två år gammal Sony Ericsson (min fd) med kamera, 3G och lite annat. Fungerade alldeles utmärkt. Dessutom hade hon lite pengar kvar på kontantkortet.
Nu måste ju alltså vi lägga ut en massa pengar som vi inte räkna med på ny telefon och nytt kontantkort. Och vad är det som säger att om man köper en begagnad telefon så får man en lika bra.
Vi hade liksom inga planer alls på att byta telefon till henne förrän tidigast nästa år.

Jag funderar på om man kan vara så fräck så man säger till flickans föräldrar att jag faktiskt tycker att dom ska stå för en likvärdig telefon för jag tycker inte detta var Elins fel.
(Om jag nu vågar )

Hur resonerar ni?? Hur hade ni gjort i en sån här situation??
Flickorna är 9 år


Nej, det var inte en sån här Sony Ericson utan en annan modell



5 kommentarer:

Anna sa...

Usch vad svårt!
Jag är inte rätt person att svara, då jag oftast backar för att slippa konflikt. Men egentligen tycker jag nog att de (läs den andra familjen) bör betala åtminstone merparten eftersom flickan lånade telefonen utan att fråga.
Det värsta är bara att säga det :(

Lotta sa...

Håller med Anna men jag är lika mesig jag. Skulle ha jättesvårt för att säga det till dom. Kan du inte säga till din man att gå och prata med dom? :)

Cina sa...

Jag håller med föregående talare! Jag tycker de ska betala men jag skulle nog aldrig själv ha sagt det till dem.

Anonym sa...

Jag håller med ovanstående talare. Jag tycker att de ska betala, samtidigt som jag skulle vara på tok för feg för att säga någonting om det. Min lösning hade dock varit att be Rasmus ringa, för han skulle absolut våga ;). Själv skulle jag med mesighetsfaktor 100 stamma fram "Nej men Guuuud nej, jag betalar".

Unknown sa...

jAG TYCKER AQTTR DE SKA BETALA FÖR DEN. MAN ,ÅSTE LÄRA UNGAR VAD SOM ÄR MITT OCH DITT. ps kommer ni o sover här om två helger? Kram Mia