30 november, 2011

Tjänster och gentjänster

Jag tycker att tjänster och gentjänster är bra. Man hjälper någon om man kan och så får man hjälp tillbaka om man behöver. Ibland behöver man mer hjälp och ibland mindre.....Men vissa personer har helt klart inte förstått hur det funkar.....
Mina barn har en faster (som fyllt 50) som bor här i närheten. Hon jobbar inte och har inte speciellt mycket för sig. Är mest hemma. Hon brukar ringa ibland och vill låna mjölk, alvedon, pengar etc. Vi har skjutsat henne lite hit och dit då hon inte har körkort (utan ett öre i bensinpengar). Hon fick vår soffa när vi bytte för hennes var dålig, hon fick en stor golvlampa vi inte ville ha, hon har varit här och ätit vid flera tillfällen, vi hjälper ofta henne att betala räkningar och fixa med pengar via banken då hon inte har internet osv.

Förra veckan körde det ihop sig när både jag och F jobbade kväll två dagar. Vi har svårt med barnvakt. Min morfar brukar ställa upp när vi jobbat natt båda två, men han är ändå 86 år. Så vi frågade barnens faster om hon kunde komma och vara här mellan 18 och 22.30 en kväll och sen drygt två timmar kvällen efter. Hon gjorde inget mer än var här, kollade tv och pratade med barnen.De stora tjejerna klarar sig ju och Tove nattar Tillan. När hon skulle gå hem andra dan sa F i förbifarten att "ja, du kanske vill ha nåt för det här" Vet ni vad människan gör? Jo, dan efter ringer hon till F och säger -"skulle jag få nåt eller?" så F fick sätta sig och åka till banken och hämta pengar för hon skulle ha ett par hundra betalt. För att passa sina syskonbarn i två kvällar......Jag är mållös. Grejen är att hon gjorde precis likadant för ett drygt år sen och skulle också ha betalt för att vara här en kväll med barnen. Då lovade jag mig att aldrig fråga henne igen, men nu hoppades jag att hon skulle kunna göra det för att vara snäll när hon vet att vi inte har så många att fråga och för att hon faktiskt ber oss om hjälp ganska ofta.
Snacka om sjuk människa. Så stackars henne om hon ringer mig och frågar efter att få låna nåt igen, eller få hjälp med nåt.....Då tänker jag säga ett och annat om vad jag tänker. Och hon sätter inte sin fot i vårt hus om jag är hemma.

Om nån frågar mig om jag vill ha betalt när jag gör nåt sånt säger man väl -Nej, såklart jag inte ska.
För som sagt, tjänster och gentjänster......

2 kommentarer:

jessica sa...

nej fy fan vilken människa!! Det är ju nåt som är fel där helt klart!! Jag håller fullt med dej,tjäntser&gentjänster!! Och för fan hon är ju faster!!!! Sjukt!!!!!

Hoppas allt är bra annars och att du snart är frisk från din UVI....kramar

http://blogg.amelia.se/lifebys sa...

Helt sjukt! nästa gång hon vill ha hjälp med något är det NI som tar betalt! Eller be henne dra åt skogen!

2011 lät som ett hemskt tungt år. All styrka till dig vännen. Kramar!